donderdag 21 januari 2016

Wisselvallig klote weer!

En dan is er na een dag met regen weer een prachtige heldere dag, weinig wind en een stralende zon, waardoor je weer in je korte broek en t-shirt naar de kant gaat en daar staat te puffen van de hitte! Ongelooflijk, maar we hebben er meteen gebruik van gemaakt en verder Key West rondgestruind en aan het einde van de dag naar Mallory Square. En dat was inderdaad een goede beslissing. Dit is een plein wat in de avond tot leven komt, met kraampjes waar je prachtige crea-dingen kunt kopen en de heerlijkste etensgeuren drijven rond. Maar ook is er een hoop vertier! Er lag deze dag ook een groot cruiseschip van de Holland Amerika lijn en het is leuk te zien als ze vertrekken. Verder hebben we gekeken bij een man jonglerend met brandende fakkels lopend op een touw, jongens jonglerend met zwaarden hoog op een eenwieler en een varkentje dat door hoepels 'sprong'. Echt lachen!
De dag erna was het weer (letterlijk en figuurlijk) 180 graden gedraaid en was het nat, koud en het stormde. De wind kwam nu ook uit de 'verkeerde' hoek waardoor er giga golven op onze ankerplaats kwamen lopen. Een dag dus waarop we weinig hebben gedaan. Buiten dan het in de gaten houden van een klein blauw zeilbootje wat voor ons lag. Het is aanzienlijk druk op de ankerplek, maar hoofdzakelijk met bootjes die er zonder eigenaar gewoon liggen. En deze kunnen erg gevaarlijk worden. Zo ook deze blauwe voor ons. Hij lag er pas een paar dagen en kwam bij elke windvlaag dichterbij, totdat hij ons, tijdens de stormdag goed raakte. Stootwillen ertussen en wachten tot de stroom weer draaide en we weer uit elkaar gingen.
's Middags klaarde het qua regen op en ging de zon weer schijnen, maar de wind bleef. Er kwam nu ook van alles voorbij drijven waardoor we erg vermoeden dat er verder toch echt wel een boot gezonken moet zijn. Er kwam een enorme plaat hout, kuipvlonder, gasfles, kussens, trommel, enz voorbij. Een andere boot naast ons,waar een 'zwerver' op woont, stond al te gillen naar weer een andere boot dat die alles eruit moest vissen. ;)
De dag erna, maandag, was het weer beter. De wind was weer gedraaid, dus we lagen weer beschut. Die dag weer op weg naar de supermarkt, want we hadden besloten om hier in te slaan voor de Bahamas. 's Middags waren we weer op tijd terug voor de kentering, want we wisten niet wat we gingen doen met onze blauwe zeil-buur-boot. En ja hoor, dit was maar goed, want daar kwam hij weer. We zijn maar ankerop gegaan en een stukje verder gaan liggen. Als er geen eigenaar is, heeft klagen vaak ook geen zin...
Dinsdag zijn we ankerop gegaan. Het weer blijft vreselijk wisselvallig en onstuimig. Locals klaagden al dat het veel langer koud blijft dan normaal. "Zeker de afgelopen twee weken was het veel winderiger en kouder dan normaal!" Hebben wij weer, dachten we toen, we hebben de juiste twee weken. ;) Maar hoe dan ook, we zullen toch een keertje verder moeten. Het is prima hier, maar met die wisselende winden lig je hier nou ook niet het allerbeste. Heel de Keys zijn wel zo. Er zijn maar een paar plekken die je beschutting geven voor alle windrichtingen en daar zijn wij dan vaak ook nog te diep voor.
Dus het plan was naar Marathon (een stukje noordelijk in de Florida Keys), waarschijnlijk daar een paar dagen ankeren en dan oversteken naar Bimini in de Bahamas. Nou, de wind was uiteindelijk vreselijk te scherp en dan ook veel te hard. Met andere woorden, tegen 28 knopen in, is geen doen. Dus dropten we ons anker aan de Atlantische kant bij de volgende noordelijkere Key, waardoor we rustig onze koffie konden drinken. Zowieso lagen we daar rustiger dan op onze eerste ankerplek. Niet qua geluid want het was dichtbij een luchtbasis en de straaljagers vlogen af en aan! Wel een gaaf gezicht om ze heel kort na elkaar te zien landen!
Vanochtend weer ankerop. Het werd motorzeilen want de wind was nog steeds te scherp en ook redelijk hard. Maar toch al met al een prima dag!! Heerlijk zonnetje en Etienne is zelfs het water in geweest! Haha. Nee, niet haha, niet gepland, niet leuk en zeker niet warm! Er drijft hier enorm veel zeegras en dat ging nu even niet goed in onze inlaat, dus moest hij het vanuit het water eruit pulken. Brrrr! Inmiddels liggen we bij Marathon, heerlijk rustig. Zometeen een gribfiletje binnen halen en zien wat het weer gaat doen. Wordt het nog even wat langer op de Keys? Of gaan we oversteken naar de Bahamas?