zaterdag 31 oktober 2015

Verdomde planten! Maar lekker tomatensap!

Goh, wat zijn die waterhyacinten leuk! Niet helemaal dus…

Gisteren na de marina moesten we meteen door een sluis. Het was even wachten voor hij naar onze kant kwam. Voor de sluis zag het groen, het was alsof je naar de sluis kon lopen! Helemaal dik vol met waterplanten. Tijdens de sluis invaren merkten we het heel goed ,we werden goed afgeremd en bij het aanmeren merkten we dat er veel in de schroef en onder de boot hing, want hij trok enorm naar een kant.

Even achteruit en vooruit en ok, het ging goed. Eenmaal de sluis uit merkten we er weinig meer van, buiten het feit dat er iets te weinig water uit de uitlaat kwam. We gingen een klein slootje, of eigenlijk weer de originele rivier op, om vlakbij het dorp Columbus te gaan liggen. Een klein stukje. Eenmaal daar maar even goed naar de motor kijken. Na veel frummelen, moest Etienne toch het water in, want de wateraanvoer zat goed verstopt. Eenmaal onder de boot was dat snel opgelost. Maar later bleek dat door dit alles de pakking van de waterpomp eruit was geknald. Balen, maar we hebben zo’n pompje als reserve bij, dus geen probleem.

De dag ervoor waren we vanaf de marina naar de supermarkt gereden in ditzelfde dorp waar we nu liggen en op die straat zaten enorm veel andere zaken, van bouwmarkten tot hobbyzaken, garages, kledingzaken, supermarkten en eetgelegenheden. We besloten om daarheen te lopen en misschien konden we vloeibare pakking vinden, zodat we niet meteen de nieuwe pomp hoefde te gebruiken. Na een aardig stuk lopen vonden we het, erg goedkoop in kleine tubes. Super! Daarna ook nog lekker rondgekeken overal.

Eenmaal terug aan boord kwamen Beverly en Sam wat drinken. Dit jonge stel uit een plaatsje vlakbij New York, heeft een sabbatical van een jaar en doet de Great Loop. Ze zijn nog erg nieuw met zeilen en het was leuk met ze te kletsen. Voor vandaag hadden de weermannen 97% kans op regen opgegeven. Gelukkig was het vanochtend vroeg nog droog, dus konden we naar de FarmersMarket. Dit viel qua spullen een beetje erg tegen, maar we hebben met Melvin Ellis, een tomatenboer, een heel leuk gesprek gehad! Het was een supergezellig baasje die ons maar niet liet gaan, want hij wilde alles weten van onze trip. Zo’n 60 jaar geleden had hij de Atlantische oceaan overgestoken toen hij voor (en met) het leger onderweg was naar Duitsland. Hij vond het niks! Enorme golven, schommelen en zeeziekte. Wij hebben hem kunnen overtuigen dat het bij ons stukken beter weer was en het prima ging. Na heel veel vragen en een super gezellig gesprek hebben we adressen uitgewisseld en kregen we een grote pot tomatensap voor thuis! Geweldig, zulke ontmoetingen.

We wilden vanmiddag nog, in de hoop dat het zachtjes zou regen of misschien zelfs niet, door Columbus lopen om van de mooie oude huizen (van voor de Civil War) te genieten. Maar helaas. Eenmaal terug van de markt, het was pas tien uur, is het begonnen met regenen en momenteel giet het nog steeds. Prima weer dus om de pomp weer in elkaar te zetten en verder gewoon binnen wat te hangen. Hopelijk kunnen we morgen verder...