vrijdag 6 november 2015

Regen, zon, herten en kliffen

Na een paar dagen met regen, veel regen en miezerregen, hebben we ook wat droge dagen gelukkig. En de laatste paar dagen laat de zon zich zelfs weer zien waardoor het kwik overdag meteen boven de 25 graden uitkomt. Het is ook ’s nachts niet meer zo koud.

We varen nu in het riviergedeelte van de Tom-Bigbee en het water kronkelt inderdaad. Af en toe gaan we naar het zuiden (zoals het een beetje hoort) dan weer naar het oosten, even later sturen we op het westen af en geregeld komt het noorden ook voorbij. Het schiet dus met voortgang qua hemelsbreed niet heel erg op. Maar het is wel weer een mooi stukje rivier en als dan de zon weer eens door de wolken breekt kunnen we weer genieten van de kleuren ipv het 50 tinten grijs.

Het is wel erg leuk ook, want we zien verschillende herten zwemmen. En een verscheidenheid aan sporen van welke beesten dan ook. Heel veel reigers, grijs en wit, zien we ook geregeld langs de kant. De omgeving verandert niet veel, maar op een groot stuk zien we ineens witte hoge ‘kliffen’. Heel gaaf.

Net na de sluis willen we gaan ankeren, maar voor deze 'cut off' zijn ze aan het baggeren. Even vragen of we erlangs kunnen en ze niet de volgende dag precies voor de ingang gaan baggeren. Nee, we kunnen er voorbij ankeren en we liggen weer op een prachtig rustig plekje. Waar aan het einde van de dag zo'n 6 boten bij ons komen liggen! De dag erna zien we dan ook ineens zo'n 12 andere boten. Druk! Maar wij merken weinig van ze want zodra we ze zien scheuren 'Bucket List', 'No Agenda' en 'Good Day' ons alweer voorbij. Allemaal op weg naar de marina. Wij ankeren nog even op een rustig plekje ervoor.

En zijn gisteren de marina in Demopolis ingegaan. Het was even ondiep bij de ingang, maar dat zijn we inmiddels gewend. Soms zijn de ‘cut off’s’, een oud stuk van de rivier, veel dieper dan de hoofdvaarroute. Dit is de laatste goede stop voor Mobile. De meeste motorboten worden aardig zenuwachtig, want het is nog zo’n 200 mijl en dat halen zij ook niet allemaal in een dag. En ankeren? Tja, dat is voor sommigen nog steeds een heel avontuur.

Het is weer een prima marina, met super douches, een golfkarretje om naar het andere stuk van de marina te gaan, een courtesy auto waar we boodschappen mee doen en goede wasmachines. We hebben het dus weer druk en aan het einde van de dag drinken we met Mike en Sandy (Mosey III) gezellig een borrel. Wij hebben ze al verschillende keren gezien en over de marifoon gesproken, dus super leuk ze even ‘in het echt’ te zien. Het is een ouder echtpaar, die ook lekker op hun gemak naar beneden aan het zakken zijn. Even later schuiven Paula en John nog gaan, een Canadees stel dat nu met hun motorboot hier is, maar meer tripjes met hun zeilboot hebben gemaakt. Het is super gezellig en als de muggen te erg worden, vluchten we naar onze eigen boot.

Vandaag doen we nog even rustig aan. Gaan straks diesel tanken en dan een ankerplekje op zoeken. Het is vandaag weer zonnig, maar de vooruitzichten voor de komende dagen zijn wisselvallig. Tja, het is herfst of het is het niet...