woensdag 11 november 2015

Mooi plekjes en laatste sluis

Na de marina zijn we een prachtig kreekje in Demopolis ingevaren, Foscoe Creek. Nou ja, 'ingevaren'... De ingang was erg ondiep, dat wisten we, maar het viel toch nog meer tegen. Etienne ging met de dinghy even 'meten' en het was 'maar' een drempel, waarna het snel dieper werd. Dus even wat van rechts naar links, nog een keer daar proberen en weer van rechts naar links en toen waren we erover! En ja, het werd al snel dieper.
En het was een prachtig plekje! Aan de ene kant de Kustwacht, aan de andere kant en prachtig park, met picknickplekken langs het water tussen de bomen en verder campeerplaatsen. We zijn 's middags dan ook meteen de dinghy in gesprongen en op de kant gaan wandelen. Een prachtig pad tussen de bomen. De droge bladeren knisperden onder je voeten en de eikeltjes en dennenappels hoorden je naast je neer 'storten'.
Daarna zijn we nog even met de dinghy een heel eind verder het riviertje opgevaren. Zonnende schildpadden gezien en een groot beest. Ja, ik weet dat klinkt vaag, maar het was een bever, maar dan zonder een beverstaart, of een muskusrat, maar dan met een hele dikke kop. Snap je? Wel heel gaaf!!
Toen we bij een ander stel aan het kletsen waren begon het te regenen. Ik had de luiken open, dus snel terug en vanaf toen, heeft het meteen een paar dagen geregend! Gunstig aan de ene kant, want de volgende dag was het water hoger en konden we makkelijker het kreekje uit. Ongunstig, want hierna kwam meteen de Demopolis sluis en dat is nooit leuk als het regent!
Na deze sluis zijn we ook het laatste stuk van de Tom-Bigbee opgegaan richting Mobile. Dit stuk meandert weer lekker en het is soms saai en soms mooi. We zien weer heel goed een 'voshond' (en een goede foto), veel schildpadden, herten, grote witte reigers, adelaars en we staan op de uitkijk voor krokodillen. We hebben het stroompje mee, dus het gaat lekker vlot. Ankerplekjes zijn hier schaars. Je laat dus meestal je anker vallen gewoon op de rivier, bij voorkeur achter een boei, want er varen ook nog steeds duwcombinaties. We hebben wat prachtige plekjes en komen dan, gisteren bij onze laatste sluis, Coffeeville lock. Onze laatste sluis van deze trip en we grappen dat de volgende waarschijnlijk, volgend jaar, die bij Vlissingen wordt!
We zien nog wat andere motorboten varen en hebben wat praatjes over de marifoon. Vandaag hebben we ons anker gedropt op weer een prachtig plekje! Three Rivers Lake, Drie Rivieren Meer. De invaart was super smal, zeker met wat bomen die rechts en links neer waren gevallen, maar even later kwam het 'meer'. De diepte bleef goed eenmaal verder in het riviertje tot aan het 'meer'. Je kunt hier namelijk last gaan krijgen van getijde, al zijn we daarvoor, verwachten we nog, nog te veel van de kust vandaan. Maar 'better safe than sorry', dus in 5 meter water liggen we goed. We blijven een dagje liggen en gaan morgen het meer verkennen met de dinghy. Misschien spotten we nog wel krokodillen. Al zagen we net weer een hert zwemmen, dus veel zullen er niet zitten. ;-)