maandag 21 maart 2016

Van windstil naar front

Het was de laatste dagen prachtig weer, nou ja, inmiddels zijn we ook al weer een paar dagen verder, dus moet ik eigenlijk zeggen, zo’n week geleden was het prachtig weer! Want, het was windstil. Ok, dan moeten we motoren, maar het voordeel is dat we overal kunnen ankeren waar we willen en datzelfde geldt voor snorkelen.

Dus na Cat Island was onze volgende stop Little San Salvador. Erheen gingen we weer over de grote diepten tussen de verschillende eilanden dus was de hengel weer uit. Halverwege beet een enorme barracuda in onze haak! Ai, die mogen van ons vrolijk blijven zwemmen. Ten eerste vanwege de ciguatera (de rifziekte waar ook wij ziek van kunnen worden en men niet kan zeggen of dat er hier nu wel of niet is..) en ten tweede vanwege de tanden, die deze in enorme grote angstaanjagende vorm had! Deze vechtende barra had mazzel, want het nepvisje waar de haak aan zat brak en dus kon hij er met de haak nog in z’n bek vandoor. Vast niet zo makkelijk met eten, maar ok, hij leeft nog wel! ;)

Little San Salvador is een klein eiland met een prachtige baai, met een evenzo prachtige naam, Half Moon Bay. Dit eiland is gekocht door de Holland America Line en zij verhuren het nu ook aan andere cruiseboot-companies. Waardoor het exclusief is en je er alleen heen kunt met een cruiseschip of met je eigen boot. Kun je nagaan wat er verdiend wordt als zo’n Holland Amerika Line een heel eiland kan kopen en gedeeltelijk bebouwen. Wij fantaseerden al over een Hollandse Piet Patat op het eiland.

Ze hebben een groot stuk van het stand zo bebouwd dat de cruiser, die ’s ochtends al vroeg van het cruiseschip hierheen wordt gebracht, wel wat van zijn of haar gading vind. Naast de ligstoel met parasol en bar, waar je beziggehouden kunt worden door allerlei wedstrijdjes (van aquajoggen tot mooiste vrouw), zijn er jetskis, zeilbootjes, waterfietsen, paddleboards, snorkeltrips, paardrijden en waarschijnlijk nog veel meer. Wij zijn daar niet aan land gegaan, we konden de muziek en de wedstrijden vanaf de boot wel horen. Maar omdat het windstil was konden we wel aan de noordkant, waar een prachtig rif is, gaan snorkelen! Eerst hebben we alle verlaten strandje afgestruind en prachtige schelpen gevonden en veel aangespoeld (dood) waaierkoraal. Eenmaal in het water was het een waaierkoraaltuin. Schitterend!! Maar het rif aan de noordkant...er lagen veel rotsblokken en koraal die begroeid waren en het was alsof je door een koraalcanyon zwom. Enorm genieten! Veel verschillende vissen, verschillend soft koraal. Prachtig gewoon! Het water is niet koud, maar als je er lang in ligt dan word je uiteindelijk toch heel koud. Eenmaal terug aan boord, zagen we het strand weer leeglopen en warmden wij onszelf in de zon weer op, terwijl de stilte terugkeerde op het eiland. Een dag met een gouden randje!!

De volgende dag weer verder naar Eulethera Island, een redelijk groot eiland met een bijzondere vorm. Eenmaal de ondiepe vlakte op bij dit eiland, was het weer ‘droogsnorkelen’. Ik stond op de punt en kon de waaierkoralen en vissen onder ons zien zwemmen! We dropten ons anker voor Rock Sound, een klein plaatsje met een redelijke supermarkt, wat eettentjes en een prachtige kerk.

Wat ze ook hadden was een prachtige grot!! Soms loop je hier een aardig eindje voor en als je er eenmaal bent, vraag je je af waarom je dat hebt gedaan, maar deze was de moeite. Het was een heel stelsel van gangen, een paar enorme kamers van ik denk wel 5 meter hoog! Het is hier limestone en vulkanisch, waardoor er makkelijk dit soort grotten ontstaan. De wortels van de bomen bovenop de grot trokken zich van het gesteente weinig aan en boorden zich gewoon door naar de aarde, je moest er tussendoor lopen in de kamers in de grot!

We zijn gisteren in Hatchet Bay aangekomen, een zogenoemd ‘hurricane-hole’ omdat je beschermd bent van alle kanten. Inmiddels waait het alweer een paar dagen en komt er ook weer een frontje over, de wind gaat weer over de kop, dus moet je een beschermend plekje zoeken. Nou, Hatchet Bay is dat zeker! In de grote kliffen is er een enorm smalle doorgang, wat best even spannend was met de grote golven die er inmiddels liepen. Maar eenmaal binnen was het een oase van rust! Vannacht ging het inderdaad harder waaien en ook weer eens regenen! Maar we liggen heerlijk rustig achter ons anker te dobberen.