dinsdag 15 maart 2016

Geen vis of kreeft eten op Cat Island

Toen we gisteren de George Town area verlieten, vertrokken we niet alleen! Het was een ware uittocht! Ze tellen de boten die hier liggen, bijna elke dag, en dat waren er de laatste dagen meer dan 300! Bizar! Maar dat wordt nu snel drastisch minder, want de dag ervoor zagen we al verschillende vertrekken. Gisteren gingen er tegelijk met ons al 20 weg, onze kant op. En dan weten we van een hoop die de andere kant heen gaan en wij vertrokken al heel vroeg. Een aantal kregen gisteren nog gasten en zouden vandaag weer verder gaan. Dus ik vrees dat het aardig 'uitgestorven' zal zijn daar.
De ochtend was heerlijk zeilen! Echt super! Wind 90 graden in, 15 knopen en we vlogen naar Cat Island met 6 knopen. Helaas ging de wind na de middag steeds verder zakken en hield het zeilen op. Tussen Cat Island en de Exuma gordel ga je over diep water, honderden meters wat direct verbonden is en open staat met de Atlantische oceaan. Met de bank op gaan bij Cat Island gingen we in een hele korte afstand van honderden meters naar ineens 8 meter diep! We hadden verwacht wel weer een visje te vangen, maar helaas.
We dropten ons anker net rond het zuidelijke puntje. Cat Island is 30 mile lang en over het algemeen maar 1 mijl breed. Het heeft wel de hoogste berg van de Bahama's. Nou ja 'berg', het is meer een heuvel met de hoogte van (maar) 63 meter. Haha!!
Inmiddels was er helemaal geen wind meer en lagen we in een prachtig stuk water. Vanmorgen zijn we zo'n 12 mijl verder gegaan en we liggen nu bij de Fernandez Cays. Een paar grote rotsblokken net voor de kust. Er loopt toch wel een deining over de bank hier en het is niet heel beschut. Vandaar dat we beschutting hebben gezocht van deze grote rotsblokken wat redelijk is gelukt. Het blijft de komende dagen wel rustig, maar toch willen we verder, want voor ons volgende stekkie hebben we helemaal rustig weer nodig. We gaan dus hoogstwaarschijnlijk morgen weer verder en gaan de kerk hier (heel bijzonder mediterrane bouw enz) dus niet bezoeken.
Maar we hebben vandaag wel heel de middag gesnorkeld rondom deze rotsblokken en dat was geweldig!! Prachtig was het met name ertussen. Ze zitten nog aan elkaar, maar dit stuk komt niet meer boven water en is schitterend begroeid! Genieten! We zagen nog een gigantische kreeft, maar die zat goed verscholen onder een enorm rotsblok, waardoor het dus geen kreeft eten is vanavond. ;)