woensdag 20 juli 2016

Aankomen en weer verder

Afgelopen zondag, aan het einde van de middag, voeren we de haven van Camaret-sur-Mer binnen! Geweldig! En wat een raar gevoel...zes jaar geleden vertrokken vanaf hier voor onze 'eerste' grote oversteek, de Golf van Biscaye over. En nu, nu landen we hier aan na onze laatste grote oversteek! Gemengde gevoelens dus...
Het was wel grappig, want alles was weer heel herkenbaar alleen de enorme drukte niet! Ongelooflijk! Wat bleek, er waren Maritieme dagen in Brest, wat een stuk verder in deze kom ligt. We hebben heerlijk geslapen zo in een haven, na een lekkere douche. Ik weet niet of sommigen van jullie nog het stukje 'Bunkerdouchen' herinneren van toen we zes jaar geleden hier waren? Nou, er was weinig veranderd! Haha!!
De volgende dag Camaret in. Een heerlijk dorpje, met knusse smalle straatjes, leuke terrasjes en gewoon gezellig. Het was super weer! Warm! Onze Russische (!) buren wilden de volgende ochtend weg, dus besloten wij maar voor anker te gaan. En dat was een goede beslissing, want de haven liep tegen de avond weer bomvol met roeiboten uit Brest, oude Tallships en oude kleinere schepen. En de volgende ochtend lagen we voor anker weer eerste rang! Met een kopje koffie en een lekker stukje eigengebakken appeltaart genoten we van het schouwspel. Het was een beetje Sail Amsterdam, maar dan Sail Camaret. Alles wat drijft voer naar buiten, alle zeilboten zeilden weg en een aantal grote schepen voeren in en uit met gasten! Keek je verder de baai op, dan zag het wit van de zeilen...heel leuk!
Aan het einde van de dag hebben we gezellig wat gedronken met de Nederlandse boot, Indian Summer. Zij volgen ons al jaren en ook verschillende anderen, dus was het even gezellig kletsen!
En toen zijn we vanochtend (woensdag dus) alweer vertrokken. Ze gaven nog wat wind op, maar dat viel zwaar tegen. We vertrokken met mist en dikke bewolking in een grijze wereld. Zo jammer, want de kust is hier echt prachtig om te zien!! Maar we hebben dus niets gezien... De stroom viel ook tegen in het begin en er is gewoon geen wind. Gelukkig hebben we een motor en die pruttelt dus nu ook weer volop. ;-)
We hebben koers gezet naar Cherbourgh, maar afhankelijk van het tij kan het ook Alderney worden. Het is een klein tochtje, 1 nachtje.