vrijdag 15 juli 2016

Walvis avontuur

Het is echt een mooi tochtje!! Ok, af en toe zeilen en dan weer wat motoren, maar het is net alsof we op een meer aan het zeilen zijn, de golven zijn namelijk minimaal. Helaas voorspellen de gribs tegenwind op het moment we het kanaal in komen. We zijn dus naar wat alternatieven aan het kijken en vrezen dat we niet meteen naar Cherbourgh kunnen. Maakt niet uit, dan gaan we er gewoon met een omweg wel of niet heen. En oja, we moeten nog een kleine 350 mijl (naar Cherbourgh dan).
.
Sinds gisteren zijn we wat minder alleen en zien we geregeld visboten. Ze hebben allemaal (tot nu toe dan) AIS, wat wel fijn is. Overdag zijn ze, wat ons betreft, alleen iets te nieuwsgierig, want ze komen recht op je af, ff kijken, om dan op het laatste moment af te buigen. De eerste keer waren we toch lichtelijk in de stress! ;-)
.
Over stress gesproken... De walvissen zijn echt geweldig en de laatste dagen is het soms net Madagascar met heel veel spuiten om ons heen en in de verte. Gisteren beloonde een leuk groepje ons echter met een heel spannend momentje... Vier stuks zagen we al langzaam onze kant op komen, camera in de aanslag voor de film en ik had mijn telelens klaar. En ja hoor, ze kwamen prachtig dichtbij. Nu ik eraan terug denk realiseer ik me eigenlijk pas hoe bizar het was en Etienne moet lachen omdat, toen we het er daarstraks over hadden, ik het me nog niet helemaal realiseerde. Wel nu, ze kwamen uit de verte aan dus, voorlangs en we konden filmen en foto's maken! Geweldig! Toen doken ze onder en zaten we te wachten waar ze boven zouden komen... dat werd dus recht voor onze punt!! En wel zo dichtbij dat ik al ging verzinnen hoe ik ze kon waarschuwen zodat we ze niet zouden overvaren! Gelukkig gingen ze toen haaks de hoek om, alleen was dat recht op ons af! Wij wisten even niet wat te doen, maar g
elukkig zwommen ze gewoon heel nieuwsgierig, met z'n viertjes, rustig langs ons! Ik rende om de genua heen naar het gangboord om weer foto's te maken, maar mijn telelens kon alleen een vin in detail vinden, zo dichtbij waren ze!! Ze waren ook super rustig, heel nieuwsgierig en bleven heel de tijd boven. We hadden al gemerkt dat als ze schrikken of we motoren, ze echt onderduiken en van je weg gaan. Heel gaaf dus, maar ook wel weer even een spannend avontuurtje!
.
Datzelfde overkwam Etienne vannacht weer toen hij dichtbij een spuit hoorde en even later een dolfijn uit het water sprong, je kunt je voorstellen dat z'n hart in z'n keel zat. Vandaag zagen we weer een exemplaar van heel dichtbij! Dit keer konden we heel goed z'n kop zien en realiseerde ons weer dat het toch echt wel enorme beesten zijn!!
.
Nu zijn we aan het motoren en op het gebied van de walvissen vinden we dat niet erg, want ze komen, om de een of andere reden (met haar zwarte antifouling heeft La Luna een mooi walvisbuikje?), wat ons betreft toch iets te dichtbij! Al moeten we er niet over mopperen, het geeft ons weer wat om naar te kijken zo op zo'n dag.

At 15-7-2016 16:34 (utc) our position was 47°19.05'N 009°30.30'W

Geen opmerkingen:

Een reactie posten