donderdag 18 februari 2016

Zeilen, blauw, leguanen, borrels en strand

Well, we're doing great!! Dat is de zin die we deze dagen veel gebruiken. We trekken namelijk gezellig met een groepje Amerikanen op en we het gaat goed met ons.
De Bahama bank (na Gun Cay) is heel ondiep. De Bahamas zijn zowieso grappig, want je hebt ondiepe banken, met daarlangs de eilanden en tussen de banken is het ineens echt mega diep!! Ook is het water helder, dus de ondiepe Bahama bank over was leuk, want je kon goed alles zien! We hadden alleen de genua op en liepen lekker. Het was zo'n 60 mijl, dus kwamen we 's avonds laat aan bij de Berry Islands, Frazers Hog Cay. De eilanden noemen ze meestal 'cay's'. We gingen zo dicht mogelijk naar de kant en dropten ons anker naast Last Tango en Pepper. Een rustig nachtje en de volgende dag eens rondkijken. Een prachtig eiland, maar wat een afval! Dat geeft je af en toe bijna tranen in je ogen dat mooie plekjes zo verziekt kunnen worden door menselijk afval (motors (!) en verder plastic, plastic en plastic). We gingen een binnenriviertje op met de dinghy en dat was echt heel gaaf!! Het is zo helder, dus op volle snelheid zag je onder je de bodem dieper en ondieper worden en van alles zwemmen, een schildpad, haai en vissen. Genieten!
De volgende dag verder. Het weer is nog steeds halen en brengen, met korte windows en af en toe veel wind. We gingen naar Providence Island. Het diepe stuk tussen twee banken over naar het soort van hoofdeiland in de Bahamas. Het was een prachtige zeildag! Weer een van die dagen dat je weet waarom je van zeilen houdt! We lieten het anker vallen in West Bay, een prachtige baai en tot ons plezier zagen we Pura Vida daar ook liggen. Gezellig!! Dit stukje van Providence is het rijke stuk. Er zijn aan deze kant twee marina's, eentje (opgezet door UK billionair Joe Lewis, Tiger Woods en Ernie Els) rekent 8 dollar per feet. Inmiddels staat de dollar bijna gelijk aan de euro en wij zijn 34,5 feet. Reken maar uit en jullie snappen dat wij blij zijn met ons anker! ;-)
Op het noordelijke puntje is een soort van pretpark idee. Maar nee, niet voor ons! Prive terrein wat je kunt huren en wat op de lijst staat van plekken waar je oud&nieuw gevierd MOET hebben.. Wij genieten 's avonds van de enorme lichtjes, verder niets gezien daar. Elke dag gingen we met een drankje naar het strand (waar de film Jaws is opgenomen) en al snel voegde twee Canadese boten, Layla en Odysee, zich elke avond bij ons en zo was het een erg gezellig (6 boten) groepje!
Het andere puntje van de baai is een National Park met een snorkeltrail hoorden we al snel van Monica & Trent (Pepper) die al heel snel het gebied hadden verkend. Het weer liet ons toch nog niet verder gaan, dus prima, we bleven nog maar even wat daagjes extra liggen. Het was een super snorkeltrail! Eigenlijk meer voor duikers, maar ook zeker te doen met de snorkel. Heel veel nep rifballen hadden ze uitgezet en je zwom zo een heel traject, verder via een gezonken vliegtuig (uit een van de James Bond films), een enorm beeld van Atlas, via een prachtig ander beeld, naar een stukje waar ze rif 'kweken' en dan via een daadwerkelijk mooi echt rif weer terug. Heerlijk!!! Het strandje waar we vanaf begonnen heeft 'meegespeeld' in de film Flipper. Het is dus echt een stuk van beroemdheden, zeker met de wetenschap dat Sean Connery met een huis van hem uitkeek op ons in West Bay!
Providence is een eiland waar alles is, supermarkten, watersportzaken enz. Het is er erg druk (250.000 bewoners) en er kunnen (wat mij is vertelt) wel 10 cruiseschepen tegelijk aanmeren. Hierdoor is helaas de crime ook erg hoog, dus hadden we weinig zin om echt naar de hoofdstad te gaan. Maar ja, verse veggies zijn toch ook wel lekker. John-Michael & Kimberly (Pura Vida) wisten te vertellen dat er een supermarkt op zo'n 6 mijl afstand zat. We probeerden nog met de bus er te komen, maar nadat Pepper erheen gefietst was leek dat ons een beter idee. We mochten hun fietsen lenen en dus fietsten we maandag erheen. Ik kan me de tijd niet herinneren dat ik voor het laatst gefietst heb! En ja, ik ben een NL'er! ;-) Het waren prachtige vouwfietsjes met versnellingen wat geweldig was, want het was toch wel wat heuvelachtig. En toen kwamen we, na zo'n 45 minuten fietsen, bij Solomon's Fresh Market en vielen zowat flauw! Niet zozeer van de fietstocht, maar wow, wat een geweldige winkel! Ze hadde
n er echt alles!! Eerst lekker aan de koffie gegaan en toen op ons gemak op ontdekking. We hebben heerlijk veel veggies en fruit meegenomen, melk en brood. Verder niets.. Een zak chips kostte tussen de 6 en 15 dollar! En ik had je eerder al verteld dat het bijna 1-op-1 is he?! Zakje garnalen, 40 dollar. Zalm, 22 dollar! Vlees, ook duur en pizza's, ook 15 dollar. Brood en melk was iets duurder dan in Amerika, ok, we zijn op een eiland. Veggies waren niet eens zoveel duurder, dus daar gingen wat kilos van mee op onze rug en aan het stuur van de fiets. 's Avonds hadden we aardappels met een heerlijke salade!
De laatste avond in West Bay waren we uitgenodigd bij Pura Vida aan boord, samen met Pepper en Last Tango. Heerlijk geborreld en super gezellig gekletst. Pura Vida bleef nog een dagje liggen en wij vertrokken dinsdag naar de Exuma's. Een rij met eilanden aan de oostzijde van de Exuma Bank.
In de ochtend was het enorm hakken tegen de wind en golven. Hmm, hebben we er wel goed aan gedaan om te vertrekken, vraag je jezelf dan af. De gribfiles gaven aan dat het snel zou gaan liggen en we gingen later om een ondiepe plek heen, dus zou het bezeild moeten gaan worden. En zoals zo vaak, de gribs hadden het weer bij het rechte einde en ging de wind liggen, ook konden we later de genua erbij uitrollen en werd het een prima dagje!!
We lieten ons anker vallen tussen Allen's Cay en Leafs Cay, een prachtig plekje weer! En zo helder het water, 's avonds konden we de bodem nog zien door het maanlicht! De volgende ochtend eerst gezellig koffie gedronken met Mike & Gigi (Last Tango) en Trent & Monica. We hadden uitzicht op het strand waar de leguanen zouden zijn. We hadden gehoord dat ze zouden komen als je op het strand kwam. Maar eer dat we onze koffie op hadden, kwamen er al twee toeristenboten van Providence Eiland naar het strandje, wat toch niet zo groot was en meteen een hele invasie veroorzaakte. Maar inderdaad, met een druif aan een stokje lokten ze de leguanen uit hun schuilplaatsen. Gaaf! Toen de boten weer vertrokken waren, zijn wij snel naar het eiland gegaan en hebben prachtige foto's kunnen maken, van deze prehistorische dieren. Heel bijzonder!!
Na de lunch zijn we alweer ankerop gegaan en verkast naar Highborne Cay. Er komt weer wat meer wind aan en dus op zoek naar een beschut plekje. Op dit moment liggen we weer voor zo'n prachtig strandje, in blauw water. Ook vlakbij een haven, waar we hoopten internet op te pikken, maar helaas..35 dollar per dag! Haha!! Voorlopig dus geen foto's..