donderdag 25 februari 2016

Zwemmende...varkens!

Bahamas bestaat uit prachtige eilanden met witte stranden en water in 50 tinten blauw. Highborne Cay was met name voor de high society, niet alleen vanwege het dure internet en haven, maar ook de enkele veggies en alcohol die ze hadden en het restaurant. Wij hielden het dus bij onze traditionele sundowner op de beach, die je van boord meeneemt. Gezellig, want elke keer als je ergens anders ligt leer je weer nieuwe boten kennen, die al snel weten van onze sundowner en ook stipt 5 uur op het strand verschijnen.
Na een aantal dagen Highborne Cay zijn we verhuisd naar Shroud Cay, een paar uurtjes varen. Er stond aardig wat wind, maar alleen de genua uit en zo heerlijk gezeild!
Bij Shroud Cay lagen we weer mooi en beschut voor de wind op dat moment. Er waren een paar kleine strandjes, die tijdens onze sundowner nog verder verdwenen omdat het hoog water werd. ;-)
Helaas was het getij zowieso niet helemaal met ons. Shroud Cay wordt doorkliefd door riviertjes, stroompjes en meertjes. Een groot mangrove park, die uiteindelijk ook weer met een stroompje uitkomt aan de andere kant van het eiland. Het enige is, deze mangrove is ondiep. En zelfs met de dinghy zou het met laagwater een challenge zijn. Wij niet flauw en dus 's ochtends, samen met Pepper en Last Tango, in de dinghies op weg naar de andere kant via deze mangrove rivier. Erg leuk!!
En eenmaal aan de andere kant van het eiland werden we beloond met een prachtig strand!! Ik denk wel het mooiste strand van de Bahamas, voor ons in ieder geval tot nu toe en volgens een stel dat al 25 jaar hier geregeld komt en 'alles' heeft gezien hier, inderdaad het mooiste! Prachtig wit, fijn poeder zand, dat je voeten streelt en je benen aait als het opwaait door de wind. Het is in contrast met de grillige koraalrotsen waar de meeste eilanden hier van zijn gemaakt. De vele tinten blauw van het water verfijnt het geheel en vraagt aardig om aandacht als het met grof geweld op het strand slaat. De wind stond aan deze kant op het eiland.vandaar. Maar in een woord 'prachtig'!!
Lekker rondgestruind, wat gesnorkeld, gekletst en toen weer terug. Het water was al aardig zakkend dus we waren benieuwd of we het gingen halen. Nou, dat was een aardig tochtje. We hebben genoten, want als het diep genoeg was geweest was het maar saai geweest. Maar het was voorzichtig varen met de motor omhoog, dan toch maar even het water in en duwen, dan konden we weer een aardig stuk varen want de stroom had een geultje diep tegen de mangrove gegraven en dan maar ons mee laten drijven door de wind en stroom, waarbij we probeerden met ons gewicht de dinghy zo vlak mogelijk te laten zijn. Genieten!! En na een aardige tijd hierover gedaan te hebben kwamen we weer aan de andere kant en was het weer diep genoeg naar La Luna terug.
Inmiddels hadden we buren gekregen van een prachtige Hutting. Tijdens de sundowner hadden we al gezellig kennisgemaakt met de eigenaren Yves en Elaine, Franse Candezen uit Quebec. We hadden het natuurlijk over hun boot, omdat het een NL'se ontwerp en bouw is en we hem erg mooi vinden. Maar het bleek dat de Velvet met name een bijzonder exemplaar is, want het design is verfijnd door zijn eerste eigenaar, meneer Lapine. En ja, die van Porsche! Wij waren dus erg benieuwd naar de boot en namen de uitnodiging om een kijkje te komen nemen, dan ook grif aan. En inderdaad, een prachtplaatje, in alle opzichten! Het interieur was mahonie met kersenfinish en met name aan de banken en stuurstoel (het is een zeilboot met een pilothouse) kon je zien en voelen dat Lapine z'n zegje erin heeft gehad. Wat grappig was, de tegeltjes bij het keukenblad waren Delftsblauw en tekende een tafereel van oude schepen met een enorme NL'se vlag en de stad Harlingen. Op het handvat van de oven stond in Delfstblauw
de NL'se tekst: "De kapitein leeft niet alleen van brood". Haha!!
Na het mooie en gezellige Shroud Cay gingen we een stukje verder naar Big Majors Spot bij Staniel Cay. Een heerlijke, pittige dag zeilen!! Aardig wat wind, ook super scherp, we voeren heel de tijd met de wind 30 graden in, dus lagen we ook super schuin, maar wel weer eens lekker voor een dagje zeilen. We voeren met Pepper naast ons en dat is dan wel leuk als je met anderen dezelfde richting op gaat. Helemaal toen we steeds verder uit elkaar gingen en allebei met de wind 30 graden in bleven zeilen. We zaten blijkbaar in een andere stroom, want wij werden naar buiten gepusht en zij konden mooi dicht bij het eiland blijven. Grappig!!
Toen we ons anker lieten vallen, zagen we al waarom Big Majors Spot zo bekend is.de VARKENTJES!! Varkentjes? Ja, er lopen tig varkentjes op het strand. Die komen bedelen om wat eten en daarvoor zelfs helemaal naar je dinghy toe zwemmen! Enorm grappig!! Er zijn een aantal grote exemplaren; Big Mamma, die gaat zitten als je zegt 'sit' met iets te eten voor haar snuit, Grumpy Daddy, die graag z'n volle gewicht als stormram gebruikt wanneer hij het gevoel heeft dat de andere Daddy teveel krijgt. Mamma is echt een roze varken(tje) en de Daddy's zijn gespikkeld. Dan loopt er nog wat tussenspul rond en dan komen een vijftal kleintjes, de meest schattige! Het is echt ongelooflijk, iets wat we tijdens deze reis nog niet hadden gedaan, was gezwommen met varkens. Hoezo humor! Maar humor of niet, het is een big attractie hier en de toeristenbootjes komen af en aan, wat enorm lachwekkende taferelen geeft als Big Mamma met haar enorme dikke lijf achter een prachtig model in ienie mienie bikini aan
hobbelt en het model met hoge schrilletjes het water in rent en erachter komt dat Big Mamma dat toch echt niet tegenhoud en die haar gewoon achterna komt gezwommen!!!
Wat ook een highlight is hier, is de Thunderball Grotto! De grot heeft 'meegespeeld' in de James Bond film waarin Sean Connery 007 was. En deze grot is echt geweldig!! Gisteren waren we als eerste erin. het beste is met laag water op doodtij. Je snaked door een smalle opening en dan opent de grot zich al heel snel boven je. Adembenemend!! Er zijn een paar gaten aan de bovenkant die het zonlicht binnenlaten en daarmee geeft het een prachtig schouwspel in en onder water. Ook onder water zitten verschillende doorgangen en er zwemmen echt miljoenen kleine visjes. Ongelooflijk zo'n mooi spel van zonlicht, het kabbelen van het water en de glimmende en kleurrijke visjes onder het water!! Prachtig!! Er lag een rifhaaitje nog rustig gniffelend voor te bereiden op het schouwspel dat hij zou veroorzaken als hij, op het drukste moment in de grot (heeeeel druk was dat met tig toeristenbootjes) zijn entree zou maken tussen de spartelende benen door. Gillen van het lachen was dat! Wij zochten daarn
a de rust maar weer op en doken via een ondergrondse opening naar buiten aan de andere kant. Daar werden we verwelkomt door een prachtig koraal!! Echt mooi! Veel soft, veel sponsen, veel boompjes, vele waaiers en veel vis. Genieten! Ook nog wat groter spul gezien, een schildpad, grote krab, barracuda en een enorme rog!! We waren zo verkocht dat we vanmiddag weer zijn gegaan! Helaas waren we 'te laat' dat wil zeggen dat er al toeristenbootjes waren, we hadden dus niet de magie van de grot die ons overweldigde, maar het mooie rif was er nog steeds!
Vanochtend zijn we ook even naar Staniel Cay gevaren. Daar zijn wat winkeltjes, die etenswaren verkopen. Helaas geen bananen, maar we pikten wel ergens internet op, dus konden we weer eens even email lezen, kijken of we nog wat hotnews gemist hebben en zelfs heel even wat woorden wisselen met het thuisfront!!
We liggen hier voor het eiland met enorm veel andere boten. Gisteren waren het er nog meer, vannacht gaat de wind van de verkeerde kant komen, dus de ondiepe boten hebben beschutting gezocht tussen de verschillende eilanden hier. Inmiddels liggen we hier nog met aardig wat boten en zelfs twee enorm uit de kluiten gewassen motorjachten! Zelfs hun dinghy is bijna al twee keer zo groot als La Luna! Wel een leuk gezicht om de crew druk te zien, met de zonen en/of dochters en al hun vrienden, die hun 'springbreak' (voorjaarsvakantie) op papa's jacht vieren. ;-)