vrijdag 4 maart 2016

Cave, snorkelen, mahi mahi, strand, kampvuur

Inmiddels zijn we eergisteren aangekomen in George Town op Great Exuma Island. Een van de meest zuidelijke eilanden van de Exumas in de Bahamas en daarmee ook ons turning-point. Vanaf hier gaan we gedag zeggen tegen al de andere boten die we de afgelopen weken hebben ontmoet en die verder de Carieb ingaan. Wij gaan omhoog naar een paar andere grote eilanden en dan weer westwaarts naar Amerika.

De afgelopen dagen waren weer super dagen! De Exumas (de 130 mijl strook met eilanden en cays in de Bahamas) bestaat uit zoveel prachtige eilanden dat je elke dag van het jaar een nieuw eilandje kunt ontdekken. Helaas hebben we niet zoveel tijd en moeten er dus redelijk vlot doorheen. Maar dat neemt niet weg dat de cays die we bezoeken pareltjes zijn! We hadden er al een aantal gehad, maar nu deden we, na de zwemmende varkentjes, een heel groot eiland, Great Guana Cay aan. We stopten in een baai vlakbij Black Point. Een relaxt, typisch Bahamaiaans dorpje!

Een schitterende wasserette (lekker weer schone handdoeken en lakens!), een paar winkeltjes en wat barretjes. Het was dan ook twee avonden achter elkaar Happy Hour met teveel rumpunches en bier! Het was super gezellig met de andere boten, want inmiddels waren Vagabond, Aqua Vida, Sailicious en Yarika, naast Pepper en Last Tango hier ook. Ook nog wat rondgelopen naar de Atlantische kant van het eiland, op zoek naar een blowhole (die het niet deed vanwege het rustige weer) en over de zandbanken weer terug.

Wij zagen dit leuke plekje na twee Happy Hours dan ook maar snel voor gezien en vertrokken voor een klein stukje verder naar White Point. Een prachtig plekje weer! We lagen er alleen achter een landuitstulping en voor een enorm wit strand!! We hebben dan ook aardig wat gelopen en onze spieren in het losse zachte zand goed laten werken.

De volgende dag weer ankerop naar Oven Rock. Een enorme rots op een landuitstulping met daarin een hol zoals een pizza oven, al was deze meer reuzenformaat. In de ochtend, nog voor het echt warm gaat worden, want inmiddels is de temperatuur hier goed gestegen, het eiland op, op zoek naar een grot. Achteraf een duidelijk pad met ‘aan het einde’ en prachtige grot! Tjeetje, wat een verassing! Verscholen onder een enorm bladerendak doemde er een grote kamer op met prachtige stalactieten en stalagmieten en zelfs hele stalagmietgordijnen! Er stond ook water in de grot, brak, waar je lekker in kon snorkelen en rondzwemmen. Best een beetje creepy, maar super mooi!!

Daarna via een zijweg van het pad naar de andere kant van het eiland. Er doemde een baaitje op.

Prachtig, maar helaas was het land eromheen bezaait met plastic! Ongelooflijk!! Allemaal afval uit de zee. Tranen in mijn ogen! Erg tragisch. Etienne ging nog snorkelen bij de ingang van de baai, waar de Atlantische golven op aankomen en dat was prachtig! Schitterend koraal!!

’s Avonds was het weer tijd voor onze sundowner en dit keer met een enorm kampvuur! Leuk!! Dat was alweer heel lang geleden.

De volgende ochtend zijn we een klein stukje verhuist naar Little Farmers Cay. De strook van de Exumas heeft aan de westkant een ‘ondiepe’ bank en aan de oostkant de Atlantische oceaan. Tussen de verschillende Cays zijn doorgangen waar je dus van de bank naar de diepte kunt of andersom. Vanaf hier zou het verder zuidelijk gaan over de bank-kant (zoals ze dat noemen) te ondiep voor ons worden, dus moesten we hier bij Little Farmers Cay naar buiten. In de ochtend met hoogwater zijn we dan ook over de ondiepte richting deze cut, opening, gevaren en net daarvoor geankerd, net uit de stroom. Want met de kleine doorgangen kan het er goed stromen!

En omdat het er goed stroomt is het er prachtig onder water!! Schildpadden en roggen gezien en prachtig grote waaierkoralen en veel ander mooi spul. Het zijn hier wel allemaal dotjes op het zand, niet zo’n enorm aaneengeregen ketting van koraal. Pepper kwam ook bij ons liggen en ’s middags zijn we met de dinghies gaan snorkelen door de cut. Gaaf!! Door de stroom vlogen we over het prachtige koraal naar buiten! Daar was het evenzo mooier en zagen we ook redelijk wat vissen. Genieten!! Etienne was ’s ochtends al gaan kijken of hij met de dinghy een vis kon vangen, maar helaas. ’s Middags dan maar met Pepper en hun speergun op pad. En ja hoor, twee kleintjes. Monica had ze lekker gebakken voor bij de sundowner!

De volgende ochtend gingen we vroeg naar buiten. De nauwe doorgang was super rustig, easy peasy dus!! We hadden onze hengel maar weer eens overboord gevangen. Het was een heel rustig dagje, prachtig warm weer en de motor moest het werk doen. We hadden net een slok van onze koffie genomen toen we het bekende geluid hoorden: “tszzzzzingggggg”. Oftewel BEET!!! Meteen zagen we een prachtig Mahi Mahi (dorade) vechten om het haakje uit z’n bek te krijgen. Oei, dit is altijd dubbel! De Mahi Mahi is super lekker, maar ook super mooi. We kregen hem binnen, het was een jongen van zo’n dikke meter en inderdaad is hij erg lekker...

We zijn woensdag meteen doorgevaren naar Great Exuma Eiland, George Town, zoals ik al eerder zei. Net voordat we hier de doorgang ingingen regende het, tjeetje!! Maar koud was het nog steeds niet. Het is hier een aardige settlement met alles wat je nodig hebt; supermarkt, hardware store, internet, laundry, restaurant, reparatiemannetjes, enz. Er zijn hier dan ook honderden boten! Ongelooflijk! Een paar dagen geleden lagen we nog alleen! Het is nu ook regatta met allerlei festiviteiten wat het extra druk maakt, maar we begrepen ook dat hier een heleboel boten gewoon het hele seizoen liggen.

Gisteren hebben we onze gasfles gevuld en in het ‘dorpje’ gekeken. Tja, er is alles, maar om nou alleen hier te blijven liggen... We hebben weer lekkere veggies, dus we hadden weer een super lunch; Etienne een vers eitje en ik de vis met een salade!